Saturday, May 31, 2008

Ia boleh digunakan untuk mengarang karangan naratif
Frasa-frasa dan perkataan berbunga:

Situasi Mencemaskan

1) jantungku berdegap-degup
2) jantungku berdenyut cepat
3) jantungku bagaikan hendak putus
4) hatiku berdebar-debar
5) hatiku sungguh tidak tenteram
6) perasaanku tidak menentu
7) perasaanku gundah-gulana
8) darahku mengalir dengan cepat
9) terasa darah adrenalina mengalir ke seluruh tubuhku
10) mataku terbeliak / terbuka besar

Situasi Menyedihkan

1) air mata jatuh berlinangan
2) air mata mula bergenangan di kelopak mataku
3) sebak di dada dapat aku rasakan
4) sungguh hiba / sayu mengenangkan nasib itu
5) aku hanya mampu mengetap bibir
6) betapa pilu hatiku ini
7) tangisanku tidak terkawal / tidak dapat dikawal
8) rintihan batinku Tuhan yang tahu
9) meraung-raung tangisannya
10) terharu sungguh perasaanku

Situasi Mengecewakan

1) harapan musnah sama sekali
2) harapan hancur berkecai
3) masa depannya kian pudar
4) hatiku retak seribu
5) hatiku remuk redam
6) menyesal sungguh aku rasakan
7) tidak berguna sesen pun
8) aku menangis tidak berlagu
9) aku mula menyumpah saranah di dalam hati
10) tidak aku duga selama ini

Situasi Menggembirakan

1) dapatlah aku berhibur hati
2) dunia ini aku yang punya
3) gembira di hati tidak terkata
4) perasaan riang ria menyelubungi diriku
5) ketawa berdekah-dekah
6) mula mengukir senyuman lebar
7) aku terlonjak-lonjak kegirangan
8) suka sekali aku melihatnya
9) tidak terkata riangnya / gembiranya
10) kasih sungguh perhubungan itu

Situasi Mengimbas Semula / Mengenangkan Kembali

1) mesra sungguh saat itu
2) belaian kasih penuh manja
3) terkenang akan masa-masa bahagia
4) tawanya begitu memikat
5) kata-katanya menyentuh jiwa
6) apakan daya, nasi sudah menjadi bubur
7) tidak ada apa yang boleh menahannya, sudah terlanjur
8) bergelumang penuh dengan dosa
9) sejahat-jahat syaitan, tidak sejahatnya
10) mual sungguh tekak aku mengenangkannya

Situasi Menggeramkan

1) benci aku melihatnya
2) inginku tumbuk sahaja mukanya
3) kalaulah dapat aku meludahnya
4) macam hendak aku picit-picit badannya ibarat memicit bayi
5) rasanya hendak aku sepak / tampar pipinya
6) sedap betul kalau dapat memijak badannya
7) hendak aku siat-siat kulitnya
8) kalaulah dapat dikeroyok ramai-ramai, alangkah baiknya
9) tidak sabar hendak menunggu, rasanya mahu serang sahaja
10) terimalah nanti padahnya

Situasi Melegakan

1) aku menghela nafas panjang
2) barulah dapat aku menghirup udara nyaman
3) rasanya lapang di dada
4) kini ringan keadaanku
5) lapang benar saat ini
6) tenteram sungguh hati ini
7) fikiranku mula aman
8) hembusan nafas tanda lega
9) keadaan kembali seperti sedia kala
10) perasaanku tenang, setenang-tenang air laut

Situasi Tidak Menentu
1) makan banyak, kenyang tidak
2) di luar cuaca sejuk, di bilik panas pula
3) hujan panas diikuti sambaran halilintar
4) buat ini tidak kena, buat itu pun tidak kena
5) ombak mengganas tidak tentu pasal
6) melakukan sesuatu, tetapi asyik salah sahaja
7) badan terasa seram sejuk
8) asyik tergigit lidah sahaja
9) ke hulu, ke hilir tanpa tujuan
10) cakap salah, tidak cakap pun salah

Situasi Kesyukuran

1) mujurlah bantuan datang dengan cepat
2) nasib baik tidak teruk sangat
3) tanpa diduga, pertolongan dating segera
4) tidak disangka-sangka, kami berjaya diselamatkan
5) tidak semena-mena, bantuan datang dari segenap penjuru
6) tiba-tiba keadaan yang genting itu dapat diatasi / diredakan
7) siapa sangka kami masih dapat hidup lagi
8) kami / aku hanya mampu bersujud sebagai tanda mengakui KeMaha Besarannya
9) aku mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih / syukur ke hadrat Ilahi / Tuhan
10) segala puji kepada Tuhan yang mengetahui segala-galanya

Situasi Keheningan Alam

1) angin bertiup sepoi-sepoi bahasa
2) desiran ombak memukul pantai
3) burung-burung berkicau riang di angkasa
4) dedaun pokok saling bergeseran
5) bayu bertiup lembut
6) udara segar dan nyaman
7) sang suria / mentari tenggelam di ufuk barat
8) bulan mengambang penuh memikat
9) air sungai mengalir tenang
10) samudera / lautan tenang terhampar luas

No comments: