Wednesday, May 28, 2008

Karangan saya bagi peperiksaan pertengahan tahun 2008:

Tajuk karangan: Mengenang jasa orang yang telah berbudi dan membantu kita.

Hubunganku dengan Ana semakin rapat dan kami boleh dianggap sebagai kawan baik. Tidak kerana peristiwa yang berlaku dua tahun yang lalu, mungkin hubungan kami tidak akan menjadi rapat seperti sekarang. Pada masa itu, aku dan Ana tidak pernah bertegur sapa apabila berjumpa, jikalau ada pun hanya setakat senyum sahaja. Aku adalah antara pelajar yang bahasa Melayunya tidak sehandal Ana. Aku sering gagal dalam ujian bahasa Melayu. Pada satu ketika, kawan sedarjahku, Amirul, menegurku, " Eh, Siti, kamu asyik gagal dalam peperiksaan kamu. Tidak pernah kamu dapat markah cemerlang!"

Teguran Amirul membuatku sedar betapa teruknya tahap bahasa Melayuku di pandangan orang lain. Aku berasa malu untuk memandang wajah kawan-kawan sekelas bahasa Melayuku. Selama ini, aku tidak pernah berasa menyesal megenai keputusan ujianku. Aku tidak menghiraukan bagaimana orang memandang serong terhadapku. Aku berrjanji kepada diriku agar akan bekerja keras untuk bahasa Melayuku. Semenjak hari itu, aku membaca buku bahasa Melayu dan latihan sebanyak mungkin.

Betapa malangnya nasibku ini apabila keputusan ujianku tidak membuat sebarang kemajuan. Aku semakin hilang dalam ketakinan diriku untuk maju dalam bahasa Melayu. Tanpa disangka-sangkakan, Ana menghampiriku ketika kelas bahassa Melayu. Aku berasa terkejut apabila Ana bermuka denganku.

" Siti awak perlu bantuan saya, bukan? Saya boleh menolong awak dalam bahasa Melayu secara ikhlas. Sudikah awak terima pertolongan saya?" Ana berkata sambil sebaris senyuman terpancar di wajahnya. Aku tidak dapat berfikir apa-apa pada waktu itu lalu terima pertolongannya.

Semenjak hari itu, aku dan Ana sering ke perpustakaan untuk mengulangkaji pelajaran. Segala pertanyaan megenai bahasa Melayu dapatku tanyakan kepada Ana. Dia seakan-akan buku rujukan bahasa Melayuku. Kami kerap megulangkaji pelajaran apabila peperiksaan akhir tahun hampir tiba.

" Jikalau semua orang di dunia seperti Ana," bisik hatiku ketika memikirkan mengenai jasa Ana tidak mampu aku balas.

Akhirnya, peprikasaan bahasa Melayu tiba. Aku menyelesaikan kertas itu semampuku dan meggunakan cara-cara mejawab soalan yang diajar oleh Ana. Aku mendapati kertas itu senang apabila menyelesaikannya.

Hatiku berdebar-debar menunggu keputusan peperiksaan bahasa Melayu diumumkan. Saat yang aku tunggu-tunggukan akhirnya tiba. Alangkah terperanjatnya aku apabila aku mendapat tempat kedua dalam kelasku. Seperti biasa, Ana adalah yang pertama dengan markahnya yang cemerlang. Rasa gembira mula dirasai di hatiku. Aku berasa terhutang budi terhadap Ana. Satu ketika, aku dapat merasakan kelakuan Ana yang sangat aneh. Risau, aku pun menanyanya mengenai masalah yang dihadapinya.

" Mungkin saya dapat membantu kamu," kataku.

Ana menceritakan masalahnya. Setelah selesai mendengar, aku mendapati dia mempunyai masalh kewangan. Aku seakan-akan berasa bahawa aku harus menolongnya.

Aku cuba sedaya upayaku untuk menolongnya. Dengan pertolongan pihak sekolah dan ibu bapaku, masalah Ana dapat diselesaikan dengan baik.

" Terima kasih, Siti. Tidak kerana pertolongan kamu, entah bagaimana nasib saya ini, " Ana berkata.

Aku tersenyum lebar mendengar kata-kata Ana. Dalam hatiku, aku berbisik, " kerana kamulah Ana yang telah buatku maju dalam pelajaran. Mungkin dengan cara ini aku dapat membalas jasa baikmu."


No comments: